کوثر

سرگشتگی در قاموس ماست؛‌ چون عاشقانی هستیم از دیار سلمان(ره)

کوثر

سرگشتگی در قاموس ماست؛‌ چون عاشقانی هستیم از دیار سلمان(ره)

بسم الله مجریها و مرسیها
یا بنی! ارکب معنا...

طبقه بندی موضوعی

نویسندگان

۱۰ مطلب در اسفند ۱۳۹۴ ثبت شده است

بسم الله


صدایم گرفته...همه چیز را باید دوبار بگویم تا شنیده شود!

بار اول در حد "شفتین" است و طبیعتا صدایی خارج نمی شود!

بار دوم با تلاش بیشتر به حد "لسان" می رسد تا چیزی شنیده شود!


این بین، بعضی اوقات آدم بعد از بار اول به این نتیجه می رسد که ولش کن! حالا انقدرها هم مهم نیست...

یا بعد از کمی، خودش جواب سوالش را می گیرد...یا سوال بالکل محو می شود!


چقدر خوب است در حرف زدن، بین قصد و عمل، از این فاصله ها باشد...

فاصله فکر کردن به اینکه حرفی باید گفته شود یا نه؟


یکی از راههای اصلاح محاسبه های اشتباه انسان درباره خودش، چرایی سختی در زندگی دنیا، قدرت خداوند بر او، تاثیر اعمالش، دیده شدن اش توسط خدا در هر حال و... این است که به داشتن چشم ها، لب ها و دهان و هدایت شدگی اش بین دوراهی های زندگی توجه کند:


 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ لَا أُقْسِمُ بهَِاذَا الْبَلَدِ(1) وَ أَنتَ حِلُّ  بهَِاذَا الْبَلَدِ(2) وَ وَالِدٍ وَ مَا وَلَدَ(3) لَقَدْ خَلَقْنَا الْانسَانَ فىِ کَبَدٍ(4) أَ یحَْسَبُ أَن لَّن یَقْدِرَ عَلَیْهِ أَحَدٌ(5) یَقُولُ أَهْلَکْتُ مَالًا لُّبَدًا(6) أَ یحَْسَبُ أَن لَّمْ یَرَهُ أَحَدٌ(7) أَ لَمْ نجَْعَل لَّهُ عَیْنَینْ‏ِ(8) وَ لِسَانًا وَ شَفَتَینْ‏ِ(9) وَ هَدَیْنَاهُ النَّجْدَیْنِ(10)


(سوره مبارکه بلد)

شریعتمداری
۲۸ اسفند ۹۴ ، ۱۷:۲۱ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱ نظر

بسم الله الرحمن الرحیم 


وَ نَبِّئْهُمْ عَن ضَیْفِ إِبْرَاهِیمَ(51)

إِذْ دَخَلُواْ عَلَیْهِ فَقَالُواْ سَلَامًا قَالَ إِنَّا مِنکُمْ وَجِلُونَ(52)

قَالُواْ لَا تَوْجَلْ إِنَّا نُبَشِّرُکَ بِغُلَامٍ عَلِیمٍ(53)

قَالَ أَ بَشَّرْتُمُونىِ عَلىَ أَن مَّسَّنىِ‏َ الْکِبرَُ فَبِمَ تُبَشِّرُونَ(54)

قَالُواْ بَشَّرْنَاکَ بِالْحَقّ‏ِ فَلَا تَکُن مِّنَ الْقَانِطِینَ(55)

قَالَ وَ مَن یَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ(56)

قَالَ فَمَا خَطْبُکُمْ أَیهَُّا الْمُرْسَلُونَ(57)

قَالُواْ إِنَّا أُرْسِلْنَا إِلىَ‏ قَوْمٍ مجُّْرِمِینَ(58)

إِلَّا ءَالَ لُوطٍ إِنَّا لَمُنَجُّوهُمْ أَجْمَعِینَ(59)

إِلَّا امْرَأَتَهُ قَدَّرْنَا  إِنهََّا لَمِنَ الْغَبرِِینَ(60)

(سوره مبارکه حجر)


هَلْ أَتَئکَ حَدِیثُ ضَیْفِ إِبْرَاهِیمَ الْمُکْرَمِینَ(24)

إِذْ دَخَلُواْ عَلَیْهِ فَقَالُواْ سَلَامًا  قَالَ سَلَامٌ قَوْمٌ مُّنکَرُونَ(25)

فَرَاغَ إِلىَ أَهْلِهِ فَجَاءَ بِعِجْلٍ سَمِینٍ(26)

فَقَرَّبَهُ إِلَیهِْمْ قَالَ أَ لَا تَأْکلُُونَ(27)

فَأَوْجَسَ مِنهُْمْ خِیفَةً  قَالُواْ لَا تخََفْ  وَ بَشَّرُوهُ بِغُلَامٍ عَلِیمٍ(28)

فَأَقْبَلَتِ امْرَأَتُهُ فىِ صَرَّةٍ فَصَکَّتْ وَجْهَهَا وَ قَالَتْ عجَُوزٌ عَقِیمٌ(29)

قَالُواْ کَذَالِکِ قَالَ رَبُّکِ  إِنَّهُ هُوَ الْحَکِیمُ الْعَلِیمُ(30)

* قَالَ فَمَا خَطْبُکمُ‏ْ أَیهَُّا الْمُرْسَلُونَ(31)

قَالُواْ إِنَّا أُرْسِلْنَا إِلىَ‏ قَوْمٍ مجُّْرِمِینَ(32)

لِنرُْسِلَ عَلَیهِْمْ حِجَارَةً مِّن طِینٍ(33)

مُّسَوَّمَةً عِندَ رَبِّکَ لِلْمُسْرِفِینَ(34)

فَأَخْرَجْنَا مَن کاَنَ فِیهَا مِنَ الْمُؤْمِنِینَ(35)

فَمَا وَجَدْنَا فِیهَا غَیرَْ بَیْتٍ مِّنَ الْمُسْلِمِینَ(36)

وَ تَرَکْنَا فِیهَا ءَایَةً لِّلَّذِینَ یخََافُونَ الْعَذَابَ الْأَلِیمَ(37)

(سوره مبارکه ذاریات)


وَ لَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِیمَ بِالْبُشْرَى‏ قَالُواْ سَلَامًا  قَالَ سَلَامٌ  فَمَا لَبِثَ أَن جَاءَ بِعِجْلٍ حَنِیذٍ(69)

فَلَمَّا رَءَا أَیْدِیهَُمْ لَا تَصِلُ إِلَیْهِ نَکِرَهُمْ وَ أَوْجَسَ مِنهُْمْ خِیفَةً  قَالُواْ لَا تخََفْ إِنَّا أُرْسِلْنَا إِلىَ‏ قَوْمِ لُوطٍ(70)

وَ امْرَأَتُهُ قَائمَةٌ فَضَحِکَتْ فَبَشَّرْنَهَا بِإِسْحَاقَ وَ مِن وَرَاءِ إِسْحَاقَ یَعْقُوبَ(71)

قَالَتْ یَاوَیْلَتىَ ءَ أَلِدُ وَ أَنَا عَجُوزٌ وَ هَاذَا بَعْلىِ شَیْخًا  إِنَّ هَاذَا لَشىَ‏ْءٌ عَجِیبٌ(72)

قَالُواْ أَ تَعْجَبِینَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ  رَحْمَتُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ عَلَیْکمُ‏ْ أَهْلَ الْبَیْتِ  إِنَّهُ حَمِیدٌ مجَِّیدٌ(73)

فَلَمَّا ذَهَبَ عَنْ إِبْرَاهِیمَ الرَّوْعُ وَ جَاءَتْهُ الْبُشْرَى‏ یجَُادِلُنَا فىِ قَوْمِ لُوطٍ(74)

إِنَّ إِبْرَاهِیمَ لَحَلِیمٌ أَوَّاهٌ مُّنِیبٌ(75)

یَإِبْرَاهِیمُ أَعْرِضْ عَنْ هَاذَا  إِنَّهُ قَدْ جَاءَ أَمْرُ رَبِّکَ  وَ إِنهَُّمْ ءَاتِیهِمْ عَذَابٌ غَیرُْ مَرْدُودٍ(76)

(سوره مبارکه هود)


وَ لَمَّا جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِیمَ بِالْبُشْرَى‏ قَالُواْ إِنَّا مُهْلِکُواْ أَهْلِ هَاذِهِ الْقَرْیَةِ  إِنَّ أَهْلَهَا کَانُواْ ظَلِمِینَ(31)

قَالَ إِنَّ فِیهَا لُوطًا  قَالُواْ نحَْنُ أَعْلَمُ بِمَن فِیهَا  لَنُنَجِّیَنَّهُ وَ أَهْلَهُ إِلَّا امْرَأَتَهُ کَانَتْ مِنَ الْغَبرِِینَ(32)

(سوره مبارکه عنکبوت)



برخورد عقلانیت ملائک با انسان کامل؛ حضرت ابراهیم علیه السلام، آن کمال عقل.....

حضرت ابراهیم در برخورد با ملائک، آنها را می شناسد که ملک اند. پس از تعارف غذا و عدم دستبرد آنان، شناخت غیر بشری بودن میهمانان برای ایشان قطعی می شود. و حتی ملائک را به نوع ارسالشان می شناسند و می فهمند که رسالت عذاب را دارند. از این رو، آن انسان کامل، آن کمال عقل، البته که خود را بری از عذاب ندانسته و خود را بالاتر از شأن بندگی محض پروردگارش نمی داند لاجرم خوف او را می گیرد. 

پس به او مژده فرزندی حلیم و علیم داده می شود و خوف برطرف می شود.

در آیات، برخورد ساره سلام الله علیها، بر دو وجه مختلف است. یک بار از تعجب بشارت بر صورت زده و سوال می پرسد و باز دیگر می خندد و بشارت را دریافت می دارد و بعد متعجب می شود.

در هر دو حالت، جواب ملائک به صورت یک عقل کل است. عقلی که امری به او شده و او تنها رساننده آن است و مطمئن است که امر ربش می شود. و حتی می پرسند که آیا از رحمت پروردگارتان تعجب میکنید؟! برای یک عقل ملکی، تعجب جایی ندارد! و برای انسان عاقل، هرگاه رحمتی را می فهمد، متعجب می شود!


اما برخورد حضرت ابراهیم علیه السلام، در نماد عقل کامل با ملائک به صورت لحنی غیر متعجب است. بر اساس دسته اول آیات (سوره مبارکه حجر) بیان عقل کامل به طوری است که عقل ملکی، بویی از قنوط از آن دریافت می دارد.

بنده کامل؛ خودش را محتاج دریافت از خدا می داند، و در عین حال و از وجهی کاملا متفاوت خود را بدون هیچ گونه توقع یا لیاقت حتمی و اجباری در استجابت خواسته اش!

از این رو، لحن انسان کامل لحنی است که ملائک از آن برداشت قنوط می کنند. چون ملک، تنها عقل است و می داند که کن فیکون می شود. اما انسان کامل می داند کن فیکون چقدر بسترها و تفصیل های مختلفی می تواند به خود بگیرد.


ملک به شدن یک امر می نگرد و رساننده آن است و انسان کامل وقتی خود دریافت کننده امری می شود، در عین اینکه به وجوب و جریان آن امر شکی ندارد، اما به تمام ناچیزی خود می نگرد.

و این فهم ناچیزی بنده در دریافت امر، تفاوتی است که بین انسان کامل و ملائک است.

ملک، امر می شود و لاجرم اجرا میکند، و به وجود خودش نظری ندارد.

انسان کامل امر می شود و به خود می نگرد، پس گاهی تعجب می کند، گاهی بخوع نفس می گیرد، گاهی ضیق قلب دچار می شود، گاهی حزن او را فرا می گیرد، گاهی بشارت او را می خنداند، گاهی درد او را به گریه می اندازد...

چقدر خلقت انسان کامل و عاقل زیباست! نسبت و برخورد ملکوتی عقل او با تمام اقتضائات بشری و مُلکی اش در بستر دنیا...


و از این رو بندگی انسانی که با اختیار خود و نهایت تذلل اش در مقابل معبود، عقل را پذیرفته از بندگی ملائکی که با ماهیت خلقتشان، تنها عقل اند، بالاتر می رود.


و اینگونه بود که امر خدا بر خلقت انسان قرار گرفت تا او خود را با وصف احسن الخالقین، تبارک کند:


وَ إِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَئکَةِ إِنىّ‏ِ جَاعِلٌ فىِ الْأَرْضِ خَلِیفَةً  قَالُواْ أَ تجَْعَلُ فِیهَا مَن یُفْسِدُ فِیهَا وَ یَسْفِکُ الدِّمَاءَ وَ نحَْنُ نُسَبِّحُ بحَِمْدِکَ وَ نُقَدِّسُ لَکَ  قَالَ إِنىّ‏ِ أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ(30)

وَ عَلَّمَ ءَادَمَ الْأَسمَْاءَ کلَُّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلىَ الْمَلَئکَةِ فَقَالَ أَنبُِونىِ بِأَسْمَاءِ هَؤُلَاءِ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ(31)

قَالُواْ سُبْحَانَکَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا  إِنَّکَ أَنتَ الْعَلِیمُ الحَْکِیمُ(32)

قَالَ یََادَمُ أَنبِئْهُم بِأَسمَْائهِِمْ  فَلَمَّا أَنبَأَهُم بِأَسمَْائهِِمْ قَالَ أَ لَمْ أَقُل لَّکُمْ إِنىّ‏ِ أَعْلَمُ غَیْبَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ أَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَ مَا کُنتُمْ تَکْتُمُونَ(33)

وَ إِذْ قُلْنَا لِلْمَلَئکَةِ اسْجُدُواْ لاَِدَمَ فَسَجَدُواْ إِلَّا إِبْلِیسَ أَبىَ‏ وَ اسْتَکْبرََ وَ کاَنَ مِنَ الْکَافِرِینَ(34)

(سوره مبارکه بقره)



پ.ن. یک خواهش: این متن برعکس بقیه متون اینجا، به تمنای بازخورد انتشار یافته است! لطفا در برابر این متن سکوت عاقل اندر سفیه نفرمایید! برای نویسنده مهم است بداند کجایش فهمیده می شود، و کجایش مبهم مانده و سوال دارد؟ و کلا نظرتان چیست؟ فکر کنید این متن برای شماست! متشکر.



شریعتمداری
۲۵ اسفند ۹۴ ، ۲۱:۱۹ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱ نظر

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ اذْکُرْ فىِ الْکِتَابِ مَرْیمَ‏َ إِذِ انتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَکاَنًا شَرْقِیًّا
فَاتخََّذَتْ مِن دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَیْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِیًّا
قَالَتْ إِنىّ‏ِ أَعُوذُ بِالرَّحْمَانِ مِنکَ إِن کُنتَ تَقِیًّا
قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّکِ لِأَهَبَ لَکِ غُلَامًا زَکِیًّا
قَالَتْ أَنىَ‏ یَکُونُ لىِ غُلَامٌ وَ لَمْ یَمْسَسْنىِ بَشَرٌ وَ لَمْ أَکُ بَغِیًّا
قَالَ کَذَالِکِ قَالَ رَبُّکِ هُوَ عَلىَ‏َّ هَینِ‏ٌّ  وَ لِنَجْعَلَهُ ءَایَةً لِّلنَّاسِ وَ رَحْمَةً مِّنَّا  وَ کاَنَ أَمْرًا مَّقْضِیًّا
فَحَمَلَتْهُ فَانتَبَذَتْ بِهِ مَکاَنًا قَصِیًّا
فَأَجَاءَهَا الْمَخَاضُ إِلىَ‏ جِذْعِ النَّخْلَةِ قَالَتْ یَالَیْتَنىِ مِتُّ قَبْلَ هَاذَا وَ کُنتُ نَسْیًا مَّنسِیًّا
فَنَادَئهَا مِن تحَْتهَِا أَلَّا تحَْزَنىِ قَدْ جَعَلَ رَبُّکِ تحَْتَکِ سَرِیًّا
وَ هُزِّى إِلَیْکِ بجِِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیْکِ رُطَبًا جَنِیًّا
فَکلُِى وَ اشْرَبىِ وَ قَرِّى عَیْنًا  فَإِمَّا تَرَیِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولىِ إِنىّ‏ِ نَذَرْتُ لِلرَّحْمَانِ صَوْمًا فَلَنْ أُکَلِّمَ الْیَوْمَ إِنسِیًّا
فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَهَا تحَْمِلُهُ  قَالُواْ یَامَرْیَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَیًْا فَرِیًّا
یَأُخْتَ هَرُونَ مَا کاَنَ أَبُوکِ امْرَأَ سَوْءٍ وَ مَا کاَنَتْ أُمُّکِ بَغِیًّا
فَأَشَارَتْ إِلَیْهِ  قَالُواْ کَیْفَ نُکلَِّمُ مَن کاَنَ فىِ الْمَهْدِ صَبِیًّا
قَالَ إِنىّ‏ِ عَبْدُ اللَّهِ ءَاتَئنىِ‏َ الْکِتَابَ وَ جَعَلَنىِ نَبِیًّا
وَ جَعَلَنىِ مُبَارَکا أَیْنَ مَا کُنتُ وَ أَوْصَانىِ بِالصَّلَوةِ وَ الزَّکَوةِ مَا دُمْتُ حَیًّا
وَ بَرَّا بِوَالِدَتىِ وَ لَمْ یجَْعَلْنىِ جَبَّارًا شَقِیًّا

وَ السَّلَامُ عَلىَ‏َّ یَوْمَ وُلِدتُّ وَ یَوْمَ أَمُوتُ وَ یَوْمَ أُبْعَثُ حَیًّا
ذلِکَ عِیسىَ ابْنُ مَرْیمَ‏َ  قَوْلَ الْحَقّ‏ِ الَّذِى فِیهِ یَمْترَُونَ

(مریم/16 تا 34)


صدق الله العلی العظیم

خانزاده
۲۳ اسفند ۹۴ ، ۱۰:۰۹ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱ نظر

بسم الله


همایش سوره مبارکه عبس، دیروز برگزار شد.

الحمدلله...


همایشی که در آن سوره عبسی حس شد که حالش عبوس نبود! 

بلکه خنده ای بود که در آن بشارت است...


کاش یکبار می فهمیدیم ضحکه و بشارت چطور هر دو توامان در یک لبخند بروز می کنند...

این را باید از حضرت ساره (سلام الله علیها) پرسید که چون خندید، بشارت اسحاق (علیه السلام) را از آن ملائک مکرمین دریافت داشت...


امیدواریم این نتیجه که حدود یکسال بین قصد تا عملش زمان برد،

شکوفه پذیرش سعی و خشیت جمع مان باشد...


نابینا، هر قدر هم که سعی و خشیت داشته باشد، بینا نمی شود! و این است سرّ اینکه او هیچ گاه احساس استغنی نسبت به آنچه او را به حق یادآوری می کند، پیدا نمی کند...

نابینای این سوره، قرار نیست به دست رسول مکرم، شفای ظاهری یابد!

اما همین تلاش و پذیرش درونی اش، حقیقت چهره او را شکفته و خندان می کند...


خدایا، ما را روسیاه نمیران...

الهی آمین.



پ.ن. بیشتر در: همایشی که در آن «سوره عبس» حس شد!

 

شریعتمداری
۱۹ اسفند ۹۴ ، ۱۶:۱۶ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ سَارِعُواْ إِلىَ‏ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّکُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ(133)

الَّذِینَ یُنفِقُونَ فىِ السَّرَّاءِ وَ الضرََّّاءِ وَ الْکَظِمِینَ الْغَیْظَ وَ الْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ  وَ اللَّهُ یحُِبُّ الْمُحْسِنِینَ(134)

وَ الَّذِینَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنفُسَهُمْ ذَکَرُواْ اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَ مَن یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَمْ یُصرُِّواْ عَلىَ‏ مَا فَعَلُواْ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ(135)

أُوْلَئکَ جَزَاؤُهُم مَّغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَ جَنَّاتٌ تجَْرِى مِن تحَْتِهَا الْأَنهَْارُ خَلِدِینَ فِیهَا  وَ نِعْمَ أَجْرُ الْعَمِلِینَ(136)

(سوره مبارکه آل عمران)


برای شما آیاتی که دوستتان می‌دارم...

1. شایسته و بایسته است برای دریافت مغفرتی که از جانب خدا به انسان می رسد، سرعتی بیش از پیش گرفت.

2. آنکه چنین سرعتی یابد به مقام متقین رسیده و بهشتی گسترده برای او مهیا خواهد شد.

3. برای توصیف گستردگی آن بهشت، همین بس که عرض آن آسمانهایی است که بر فراز زمینی گسترانده شده اند. اینکه آن زمین و آسمانها چقدر وسیع باشند، خود جای بهت و حیرت دارد!

4. یک زمین کافی است تا آسمان های مطبق و متعددی را برافرازد. (گزاره دسته چندم)

5. متقین در دو مقام تعریف می شوند: 

6. آنهایی که در بروز تقوایشان چنان حسن نمایی می کنند که نام دومشان محسنین است. حسن در انفاق که در دو حالت تنگی و گشاده دستی و حسن در کنترل خشم که نه تنها غیظ را فرو می خورند بلکه از انسانها می گذرند، بروز می یابد.

7. محسنین بهترین رابطه ها را با مردم دارند. به آنها که مستضعف اند و زمینگیر، دست یاری می رسانند و از آنها که مستعضف اند و بر اثر آن، سرکش، خطاپوشی کرده، می گذرند. (گزاره دسته چندم)

8. و البته دسته دیگری نیز هستند که هرچند جز متقین حساب می شوند اما در درجه ای دیگر، ممکن است دچار لغزش هایی شوند. قصد ارتکاب عملی ناشایست یا ظلم به نفس از خطاهای احتمالی آنهاست اما آنچه آنان را در زمره متقین قرار میدهد عدم اصرار بر آنچه کرده اند، یادآوری خدا و مغفرت طلبی شان از او برای رفع عواقب اشتباهاتشان است که البته تنها خدا میتواند خطایی را بپوشاند.

9. ربوبیت خدا با متقین در خطاپوشی نسبت به آنها بروز می یابد. چون خدا مغفرتش را شامل حال متقین میکند، پس از هر عیب و نقصی که دارند جدا شده و در مسیر کمال سوق داده می شوند.

10. ربوبیت خدا نسبت به متقین چنان است که حیاتشان را پر خیر و جریان بخش کرده و جزای متناسب شان نیز جنتی با نهرهای روان و خلود و بقاء در آنجاست. که چنین جنتی، بهترین أجرها برای عمل کنندگان است.

11. همین که نام کسی متقی باشد، یعنی او در معرض افعال خطاست و قوه کنترلی در وجودش فعال است که او را از انجام آن باز می دارد. (گزاره دسته چندم و گزاره های بعدی ایضا...)

12. متقی در درجه بالاتر، کنترل نفسش در حدی است که هر آنچه بر او فشار آورد تبدیل به بروزی زیبا و حَسَن می شود. از این رو محسن نام می گیرد.

13. حُسن تنها با شکوفایی عقل بروز می یابد. این جماعت والا مقام، عقل درخشانی دارند. طوبی لهم...

14. متقی در درجه دیگر، کنترل نفسش در حدی است که شاید مغلوب نفس شود و ظلمی به خودش کند، اما حتما درصدد جبران آن و توجه به خدا برای پوشاندنش بر می آید. او اصراری به آنچه کرده ندارد و بر آنچه کرده علم دارد، اما الزاما صبر و بصیرت تمام آنچه بر او می گذرد را هم ممکن است نداشته باشد.

15. اگر در دسته متقین پایین تر قرار گیریم، امید است متقین والا درجه، آن اولیاءالله و ابرار دستگیری‌مان کرده، بر طفل ِ عقلمان دست کشیده و بالغش کنند و واسطه ربوبیت خدا نسبت به ما شده و جنت شان را رو به ما گشوده و بالایمان برند، ان‌شاءالله...

16. انسان، به امید زنده است...

17. والسلام علی من اتبع الهدی...


شریعتمداری
۱۸ اسفند ۹۴ ، ۱۱:۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

بسم الله


اگر انسان از غروب آفتاب تا قبل از طلوع فجر، تمام مدت و هر لحظه و دم به دم، خدا را بخواند تا روز شود و از شب ماندگی رها شود،

اما باز هم حرکتی رو به جلو و صبح شدن را نخواهد توانست که ببیند!

این خاصیت شب است که در عین حرکت، هیچ حس جلو رفتنی به تو نمی دهد!


اما آیا واقعا به صبح نزدیک نمی شود؟!


پس هر وقت حس کردی، ایستاده ای در عین اینکه می دانی سعی داری بروی و ننشسته ای، بدان اوضاع شب است...


خدایا، ما غیر از تواصی و تذکر به خودمان چیزی نداریم.....

مگر اینها ما را نگه دارند...

که تو حافظ ترینی...




عمل در انسان به مانند ولد می ماند...
جزئی از علم اوست که بروز می یابد، از انسان خارج میشود و آثار خود را به دنبال خواهد داشت...

به همان میزان که ولادت فرزند -صالح یا غیر صالح- درد می طلبد
به همان میزان بروز یک عمل -حسنه یا سیئه- ایجاد درد و تغییر خواهد کرد...


انسان برای بعضی عمل هایش حکم پدر را دارد و درد بروز آن را با بار مسئولیتی که بر عهده اش می نشیند، درک می کند...
و برای بعضی عمل هایش حکم مادر را دارد و درد بروز آن را با دوران انتظار و ولادت سنگینی که فرزند بر او تحمیل می کند، درک می کند...

و شاید گاه هر دو.......


و شاید بعضی ها بیشتر مادر عمل هایشان هستند، یا بیشتر پدر آنها......

که خود نوعی شاکله را می تواند بسازد.





شریعتمداری
۱۶ اسفند ۹۴ ، ۱۸:۴۳ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱ نظر
 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَ الْعَصْرِ
إِنَّ الْانسَانَ لَفِى خُسْرٍ
إِلَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَ تَوَاصَوْاْ بِالْحَقّ‏ِ وَ تَوَاصَوْاْ بِالصَّبرِْ (عصر/1تا3)


پ.ن:

إِذَا جَاءَکَ الْمُنَافِقُونَ قَالُواْ نَشهَْدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ  وَ اللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّکَ لَرَسُولُهُ وَ اللَّهُ یَشهَْدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکَاذِبُون (منافقون/1)

إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم... (رعد/11)

...

...

... (ثقلین)


صدق الله العلی العظیم


خانزاده
۱۰ اسفند ۹۴ ، ۱۳:۳۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱ نظر

بسم الله


هر شنبه که میروم سر کلاس تفکر -با دلشوره!-، معنای "ان الله یدافع عن الذین آمنوا" را می فهمم.

خوش بحال آن مومنین که می آیند و پیوسته در کنف حمایت دفاع خدا از خودشان اند...

و نه واگذار شده به ما!



شریعتمداری
۰۸ اسفند ۹۴ ، ۱۸:۱۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱ نظر

بسم الله


هر وقت، هر جا ابتلائی به انسان می رسد،

یعنی او قبلا آن را طلب کرده بوده است...

نه اینکه خدا برای او بر حکمتی "مبهم" و به "جبری" که رویمان نمی شود بگوییم و اسمش را اشتباها "قضا و قدر" می گذاریم، بر او ابتلائی را بار کرده باشد! سبحان الله عما یصفون...


یا آن انسان مبتلا شده، گناهی کرده است اما بخشی از وجودش توبه کار منتظر رحمت خدا مانده بوده و حالا رحمت در قالب سختی به او رسیده تا از آنچه کرده، مطهر شود. مگر انسان نمی داند حسنات، سیئات را طلا می کند؟!

گناه، ترمز حرکت انسان را می کشد! نفس را دچار سقوط و در خود ماندگی می کند. برای کسی که اینرسی را بر رفتن، و کج رفتن را بر راست رفتن پسندیده، هر اشاره ای جهت هدایت البته که سخت و سنگین است!


و یا نه، بلکه آن انسان کسب علم کرده بوده و حالا خدا با رحمتش، میدان عمل برای بروز علمش مهیا ساخته است...تا احسن عمل او بروز یابد و با احسن عملش، مقام بندگیش سنگین شود.


البته که انسان در سختی آفریده شده است...

اما سختی چه ربطی به شکایت دارد؟!

و البته تر که هر انسانی در سختی، نیازمند تواصی به حق و صبر توسط مومنین است...پس آنچه در این حال اضطرار مجاز است، طلب تواصی و ذکر است...نه شکایت. و "لحن" ها و "واژگان" چه خوب تفاوتها را نشان میدهند!

و این است سرّ اینکه برای تمامی بندگان خدا در هر رتبه ای، ابتلاء حتمی است.


پ.ن. سوره مبارکه بلد، سوره مبارکه ملک، سوره مبارکه عصر.



شریعتمداری
۰۴ اسفند ۹۴ ، ۰۳:۳۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

بسم الله


ما آدم های معمولی، بندگان خدا، روی زمین زندگی می کنیم

روی زمین راه می رویم و دنبال رفع نیازهایمان هستیم

این وسط مانع ها سر راهمان قرار می گیرند و آن وقت است که قوانین عالم ملکوت را به یاد می آوریم و سعی می کنیم با آن قوانین خود را همچنان چابک و در مسیر نگه داریم...


اما آن بندگان خاص خدا، انبیای الهی همه توجه و چشم و شهودشان به عالم ملکوت بود

آنقدر نیاز به علم درباره عالم بالا را داشتند که بهشان خبر می رسید! خبری به نام وحی...و آنقدر خبر برایشان مهم بود که جوری یا جایی ابلاغ به دیگران و ثبت برای هنوز-نیامدگان کنند!

آنها همینطور که زندگی می کردند و راه می رفتند، ملکوت را نگاه می کردند و چه مانعی بود یا اینکه نبود اما دائم نگران وضعیت شان در آن عالم بودند که چقدر قرب یا بعد به حق پیدا کرده اند...


خواستم بگویم چقدر ما با آنها متفاوتیم!

یکی روی زمین است و در مواقع اضطراری سعی می کند با قوانین هستی مرتبط شود

و یکی ممزوج و محیط بر تمام قوانین هستی است و خب روی زمین هم زندگی می کند!



شریعتمداری
۰۲ اسفند ۹۴ ، ۲۰:۳۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳ نظر