کوثر

سرگشتگی در قاموس ماست؛‌ چون عاشقانی هستیم از دیار سلمان(ره)

کوثر

سرگشتگی در قاموس ماست؛‌ چون عاشقانی هستیم از دیار سلمان(ره)

بسم الله مجریها و مرسیها
یا بنی! ارکب معنا...

طبقه بندی موضوعی

نویسندگان

تمرینی برای فعالسازی تفکر: گزاره نویسی

سه شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۲۷ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ سَارِعُواْ إِلىَ‏ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّکُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ(133)

الَّذِینَ یُنفِقُونَ فىِ السَّرَّاءِ وَ الضرََّّاءِ وَ الْکَظِمِینَ الْغَیْظَ وَ الْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ  وَ اللَّهُ یحُِبُّ الْمُحْسِنِینَ(134)

وَ الَّذِینَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنفُسَهُمْ ذَکَرُواْ اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَ مَن یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَمْ یُصرُِّواْ عَلىَ‏ مَا فَعَلُواْ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ(135)

أُوْلَئکَ جَزَاؤُهُم مَّغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَ جَنَّاتٌ تجَْرِى مِن تحَْتِهَا الْأَنهَْارُ خَلِدِینَ فِیهَا  وَ نِعْمَ أَجْرُ الْعَمِلِینَ(136)

(سوره مبارکه آل عمران)


برای شما آیاتی که دوستتان می‌دارم...

1. شایسته و بایسته است برای دریافت مغفرتی که از جانب خدا به انسان می رسد، سرعتی بیش از پیش گرفت.

2. آنکه چنین سرعتی یابد به مقام متقین رسیده و بهشتی گسترده برای او مهیا خواهد شد.

3. برای توصیف گستردگی آن بهشت، همین بس که عرض آن آسمانهایی است که بر فراز زمینی گسترانده شده اند. اینکه آن زمین و آسمانها چقدر وسیع باشند، خود جای بهت و حیرت دارد!

4. یک زمین کافی است تا آسمان های مطبق و متعددی را برافرازد. (گزاره دسته چندم)

5. متقین در دو مقام تعریف می شوند: 

6. آنهایی که در بروز تقوایشان چنان حسن نمایی می کنند که نام دومشان محسنین است. حسن در انفاق که در دو حالت تنگی و گشاده دستی و حسن در کنترل خشم که نه تنها غیظ را فرو می خورند بلکه از انسانها می گذرند، بروز می یابد.

7. محسنین بهترین رابطه ها را با مردم دارند. به آنها که مستضعف اند و زمینگیر، دست یاری می رسانند و از آنها که مستعضف اند و بر اثر آن، سرکش، خطاپوشی کرده، می گذرند. (گزاره دسته چندم)

8. و البته دسته دیگری نیز هستند که هرچند جز متقین حساب می شوند اما در درجه ای دیگر، ممکن است دچار لغزش هایی شوند. قصد ارتکاب عملی ناشایست یا ظلم به نفس از خطاهای احتمالی آنهاست اما آنچه آنان را در زمره متقین قرار میدهد عدم اصرار بر آنچه کرده اند، یادآوری خدا و مغفرت طلبی شان از او برای رفع عواقب اشتباهاتشان است که البته تنها خدا میتواند خطایی را بپوشاند.

9. ربوبیت خدا با متقین در خطاپوشی نسبت به آنها بروز می یابد. چون خدا مغفرتش را شامل حال متقین میکند، پس از هر عیب و نقصی که دارند جدا شده و در مسیر کمال سوق داده می شوند.

10. ربوبیت خدا نسبت به متقین چنان است که حیاتشان را پر خیر و جریان بخش کرده و جزای متناسب شان نیز جنتی با نهرهای روان و خلود و بقاء در آنجاست. که چنین جنتی، بهترین أجرها برای عمل کنندگان است.

11. همین که نام کسی متقی باشد، یعنی او در معرض افعال خطاست و قوه کنترلی در وجودش فعال است که او را از انجام آن باز می دارد. (گزاره دسته چندم و گزاره های بعدی ایضا...)

12. متقی در درجه بالاتر، کنترل نفسش در حدی است که هر آنچه بر او فشار آورد تبدیل به بروزی زیبا و حَسَن می شود. از این رو محسن نام می گیرد.

13. حُسن تنها با شکوفایی عقل بروز می یابد. این جماعت والا مقام، عقل درخشانی دارند. طوبی لهم...

14. متقی در درجه دیگر، کنترل نفسش در حدی است که شاید مغلوب نفس شود و ظلمی به خودش کند، اما حتما درصدد جبران آن و توجه به خدا برای پوشاندنش بر می آید. او اصراری به آنچه کرده ندارد و بر آنچه کرده علم دارد، اما الزاما صبر و بصیرت تمام آنچه بر او می گذرد را هم ممکن است نداشته باشد.

15. اگر در دسته متقین پایین تر قرار گیریم، امید است متقین والا درجه، آن اولیاءالله و ابرار دستگیری‌مان کرده، بر طفل ِ عقلمان دست کشیده و بالغش کنند و واسطه ربوبیت خدا نسبت به ما شده و جنت شان را رو به ما گشوده و بالایمان برند، ان‌شاءالله...

16. انسان، به امید زنده است...

17. والسلام علی من اتبع الهدی...


۹۴/۱۲/۱۸ موافقین ۰ مخالفین ۰
شریعتمداری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی