کوثر

سرگشتگی در قاموس ماست؛‌ چون عاشقانی هستیم از دیار سلمان(ره)

کوثر

سرگشتگی در قاموس ماست؛‌ چون عاشقانی هستیم از دیار سلمان(ره)

بسم الله مجریها و مرسیها
یا بنی! ارکب معنا...

طبقه بندی موضوعی

نویسندگان

غفلت زدایی در برنامه ریزی

چهارشنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۱۴ ب.ظ
بسم الله

پرنده آن هنگام که از تسبیح خدا غافل شود،
صید می شود!

طعمه شیطان...


وَ إِمَّا یَنْزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ * إِنَّ الَّذینَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ (آل عمران، 200 و 201)

إِنَّ الشَّیْطانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّما یَدْعُوا حِزْبَهُ لِیَکُونُوا مِنْ أَصْحابِ السَّعیرِ (فاطر، 6)


شاید الان انقدر پر برنامه نباشیم که برای هر لحظه مان کار معینی را داشته باشیم، اما می توانیم تمام لحظات را از خباثت غفلت بزداییم تا بعد از آن خدا ما را برای انجام کاری بپسندد و بر آن نصب کند...



۹۵/۰۵/۲۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
شریعتمداری

نظرات  (۱)

 غـفـلـت یـک مـانـع بـزرگ در بـرنـامـه ریـزى است و مـتـنـى کـه نـوشتـى این حـدیـث حـضـرت عـلـى (علیه السلام) را براى مـن یـادآورى کـرد کـه فـرمـودنـد: «الـغـفـلـة ضـلال الـنـفـوس» ؛ غـفـلـت، گـمـراهـى ِ جـان است. از «مـنـاجـات شـعـبـانـیـه» نیز استـفـاده می شود که غـفـلـت، چـرک جـان آدمـی است. امـامـان مـعـصـوم (علیهم السلام) در مـنـاجـات مزبور به خـدا عرض می کردند: خـدایـا! مـا از تـو شـاکـریـم که دلـهـایـمـان را از چـرک غـفـلـت پـاک کـردی.

 غـفـلـت زدایـى از درون بـایـد شـروع شـود و اگـر قـلـعـه اى از ایـمـان و اعـتـقـاد در درونـمان بـسـازیـم دیـگر آسیـبـى به مـا وارد نـمى شـود!

 پـرنـده تـمـثـیـل خـیـلى خـوبـى براى نـشان دادن بسیـارى از مـفـهـوم هـاست! که این سخن امـام صـادق (علیه السلام) را به ذهـنـم مـتـبـادر کرد که می فرمـایند: «مـا مـن طـیـر یـصـاد فی بـر و لا بـحـر و لا یـصـاد شیء مـن الـوحـوش إلا بـتـضـیـیـعـه الـتـسبـیـح» ؛ هـیـچ پـرنـده ای در حـال ذکـر تـیـر نـمی خـورد و هـر تـیـری به هـر پـرنـده یا حـیـوان دیـگـر در مـیـدان شـکـار اصـابـت کـنـد در حـال غـفـلـت اوست...!؟!

 

 فـاطـمـه سـادات جـانم؛ بـا خـوانـدن ایـن مـتـن خـیـلى کـنـجـکـاو شـدم جـدول بـرنـامـه هـایـت را بـبـیـنـم!؟!  :)

 چـه مـعیـارهـا و ملاک هـایـى بـراى بـرنـامـه ریـزى خـودت در نـظـر مى گـیـرِى؟؟؟  :)

پاسخ:
ماشاالله...توان ارتباط دهی آیات و قوانین با روایت و حافظه شما تحسین کردنی است.
خواهرجان ما هم در حال مشق کردنیم و اینجا می نویسم تا تذکری باشد بر خودمان...
البته اصل برنامه ریزی بر نوعی مراقبه، مشارطه و محاسبه است...الزاما نیازی به جدول ندارد.
رجوع فرمایید به کتاب مبانی و مهارتهای برنامه ریزی...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی