کوثر

سرگشتگی در قاموس ماست؛‌ چون عاشقانی هستیم از دیار سلمان(ره)

کوثر

سرگشتگی در قاموس ماست؛‌ چون عاشقانی هستیم از دیار سلمان(ره)

بسم الله مجریها و مرسیها
یا بنی! ارکب معنا...

طبقه بندی موضوعی

نویسندگان

بسم الله الرحمن الرحیم


بنی اسرائیل منتظر مسیح موعود بودند.

بنی اسرائیل اجمالا زمان ظهور ایشان را از نشانه‌هایی فهمیده بودند. خصوصا علمای ایشان و همچنین با تولد یحیای نبی که بر ظهور نزدیکشان بشارت داده بود.

بنی اسرائیل سعی خود را در نسبت یافتن با مسیح موعود مبذول داشتند! چه افتخاری بالاتر از پدر موعود شدن؟! گمان میرود مسئله کفالت حضرت مریم(س) در قرآن و قرعه کشی‌ای که رخ داد و نهایتا به زکریای نبی رسید، بر همین اساس باشد. در واقع برای علما و عرفای بنی اسرائیل، کفالت معنای ازدواج یا حداقل نسبت داشتن با یک قدّیسه را می‌داد.

بنی اسرائیل در طول قرن ها معجزه‌های خارق‌العاده‌ای دیده بودند.

اما بنی اسرائیل توقع ظهور موعود به شکل یک معجزه که منجر به فتنه برایشان شود، را نداشتند! آنها برای جریان یافتن امر قطعی خدا، دست خدا را بسته در اسباب می‌دیدند پس طبیعتا تولد یک نبی بدون پدر را هرگز باور نکردند. وَ قالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدیهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ یَداهُ مَبْسُوطَتان... (مائده، 46)

این روزها، همه حق دارند برای تولد نبی‌ای اولوا العزم شادی کنند. مسلمانها بیشتر از مسیحیان، چون ایشان، مبشر نبی خاتم(ص) بود: وَ إِذْ قالَ عیسَى ابْنُ مَرْیَمَ یا بَنی‏ إِسْرائیلَ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التَّوْراةِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ یَأْتی‏ مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جاءَهُمْ بِالْبَیِّناتِ قالُوا هذا سِحْرٌ مُبین (صف، 6)

اما این روزها، روزهای غمناک مریم سلام الله علیها بود، فَأَجاءَهَا الْمَخاضُ إِلى‏ جِذْعِ النَّخْلَةِ قالَتْ یا لَیْتَنی‏ مِتُّ قَبْلَ هذا وَ کُنْتُ نَسْیاً مَنْسِیًّا (مریم، 23)


یک بار خودمان را جای بنی اسرائیل بگذاریم و تصور کنیم خانمی جوان، مجرد اما مشهور به قداست، فرزند به بغل در وسط شهر یکباره ظهور کند...ما باید چه رفتاری می‌کردیم که موحدانه باشد؟ حقیقتا چطور می‌شود گمان بد نبرد و به یک ولیّ الهی، بهتان نزد؟

جواب این سوال، نسبت مستقیمی با فهم عکس العمل صحیح در برابر هر «موعودی» را دارد...

امام زمان (عج) که ظهور کنند، همه استقبال نمی‌کنند! چون برای جاری ساختن امر قطعی خدا، تعیّنی در باورهایشان دارند... و خدا ورای تعیّن‌های مردم، امرش را جاری خواهد کرد، چون او خداست و قادر علی کل شیء و اوست که بنده‌هایش را می‌آزماید و ایمان جزء به ابتلاء، ظهور نمی‌کند.


یَسْئَلُکَ أَهْلُ الْکِتابِ أَنْ تُنَزِّلَ عَلَیْهِمْ کِتاباً مِنَ السَّماءِ فَقَدْ سَأَلُوا مُوسى‏ أَکْبَرَ مِنْ ذلِکَ فَقالُوا أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ ثُمَّ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَیِّناتُ فَعَفَوْنا عَنْ ذلِکَ وَ آتَیْنا مُوسى‏ سُلْطاناً مُبیناً*وَ رَفَعْنا فَوْقَهُمُ الطُّورَ بِمیثاقِهِمْ وَ قُلْنا لَهُمُ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُلْنا لَهُمْ لا تَعْدُوا فِی السَّبْتِ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ میثاقاً غَلیظاً*فَبِما نَقْضِهِمْ میثاقَهُمْ وَ کُفْرِهِمْ بِآیاتِ اللَّهِ وَ قَتْلِهِمُ الْأَنْبِیاءَ بِغَیْرِ حَقٍّ وَ قَوْلِهِمْ قُلُوبُنا غُلْفٌ بَلْ طَبَعَ اللَّهُ عَلَیْها بِکُفْرِهِمْ فَلا یُؤْمِنُونَ إِلاَّ قَلیلاً *وَ بِکُفْرِهِمْ وَ قَوْلِهِمْ عَلى‏ مَرْیَمَ بُهْتاناً عَظیماً (نساء، 153-156)

 

خدا را با خدایی‌اش بشناس، تا امام را تصدیق کنی.

بسم الله الرحمن الرحیم، قل هو الله احد، الله الصمد، لم یلد و لم یولد، و لم یکن له کفوا احد...

 

۹۵/۱۰/۰۴ موافقین ۱ مخالفین ۰
شریعتمداری

نظرات  (۴)

۰۵ دی ۹۵ ، ۱۱:۴۶ کاظم رجبعلی
بسم الله الرحمن الرحیم
گاهی یک پیام به معنی همراهی و هم نظری در یک متن است...
گاهی به معنی ابراز شهادت و اینکه متن دیده می شود...
گاهی به معنی تحسین و تشویق ادامه مسیر است...
گاهی ابراز شکر است از خوبی یک متن, فراتر از تأیید و اعلان حضور و تحسین

در مورد این متن باید بگویم نظرم این آخری است.
پاسخ:
سلام بر شما...و تشکر از ابراز لطف.

 اولـیـن بـار که "خـدا را بـا خـدایـى اش بـشـنـاس تـا امـام را تـصدیـق کـنى" را خـوانـدم، خـواستـم بـنـویـسم امـا...

 بـا سـوال هـاى زیـادى روبـرو شـدم!؟

 مـن کـجاى ایـن دنـیـا هـستـم؟

 واقـعا بـاور و اعـتـقـاد قـلـبـى مـن چـیـست؟

 آیـا رفـتـار مـوحـدانـه دارم؟

 

 سـادات جـان، دوسـت ِ عـزیـزم؛ "خـدا را بـا خـدایـى اش بـشـنـاس تـا امـام را تـصدیـق کـنى" خــیــلــى خــیــلــى عــمــیــق و بــاشــکــوه است.

 

 سـوره مـبـارکـه انـشـراح؛ پـاسخـى عـجـیـب و قـابـل تـامـل براى این سوال دارد که "فـلـسـفـه وجـودى مـا در مـقـابـل امـام ِ زمـانـمـان چـیـست؟"

 

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

 أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ

 وَ وَضَعْنَا عَنکَ وِزْرَکَ

 الَّذِی أَنقَضَ ظَهْرَکَ

 وَ رَفَعْنَا لَکَ ذِکْرَکَ

 فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا

 إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا

 فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ

 وَ إِلَى رَبِّکَ فَارْغَبْ

 

 نـگـران و مـضطـرم، از روزى که تــو بـیـایـى و مـن، آنـى که بـایـد نـبـاشم!؟

 

 أَیْنَ طَامِسُ آثَارِ الزَّیْغِ وَ الْأَهْوَاءِ

 کجاست محو کننده آثار انحراف و هواهاى نفسانى

 أَیْنَ قَاطِعُ حَبَائِلِ الْکِذْبِ [الْکَذِبِ‏] وَ الافْتِرَاءِ

 کجاست قطع‏ کننده دامهاى دروغ و بهتان

 أَیْنَ مُبِیدُ الْعُتَاةِ وَ الْمَرَدَةِ

 کجاست نابود کننده سرکشان و سرپیچى ‏کنندگان

 أَیْنَ مُسْتَأْصِلُ أَهْلِ الْعِنَادِ وَ التَّضْلِیلِ وَ الْإِلْحَادِ

 کجاست ریشه ‏کن ‏کننده اهل لجاجت و گمراهى و بى‏ دینى

 أَیْنَ جَامِعُ الْکَلِمَةِ [الْکَلِمِ‏] عَلَى التَّقْوَی

 کجاست گردآورنده سخن بر پایه تقوا

 أَیْنَ الْمُضْطَرُّ الَّذِی یُجَابُ إِذَا دَعَا

 کجاست آن مضطّرى که اجابت شود هنگامى که دعا کند...

پاسخ:
سلام خواهرجان
کاش از سوره انشراح بیشتر می نوشتی...

یک لحظه خودم را در مواجهه با حضرت مریم و نوزادی که در آغوشش سخن گفت فرض کردم. هیچ پاسخی از درونم نیامد برای این سوال که من چه می کرد؟
وحالا اگر منجی ما ظهور کند چه خواهم کرد؟
بسم الله الرحمن الرحیم
قل هو الله احد
الله الصمد
لم یلد و لم یولد
و لم یکن له کفوا أحد
صدق الله العلی العظیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی